۱۳۸۸ اردیبهشت ۹, چهارشنبه

جا به جایی حکومت و اپوزیسیون

درهمه حکومت ها منتقدان و معترضانی هستند که به عنوان جریان اپوزیسیون به طرق مختلف می کوشند مردم را در مقابل حاکمیت قراردهند. به آنها ثابت کنند که حاکمیت نمی تواند مطالبات آنها را پاسخ داده و اساسا" به فکر آنها نیست. در مقابل حکومتگران می کوشند برای مردم توضیح دهند که درعین تلاش و کوشش بایستی به شرایط و امکانات توجه کرد، محدودیت های داخلی و خارجی را درنظرداشت و توقع نداشت که یک شبه همه مطالبات قابل پاسخگویی است.

آنچه امروز به نام انقلاب مخملی در ایران نام گرفته است نیز در همین مکانیسم می گنجد. مخملیان بدون اینکه دست به اسلحه برند یا به کودتا و جنگ بیندیشند تلاش می کنند خود مردم را به مقابله با حکومت بکشانند و با بالابردن مطالبات آنها و آشکارکردن ناکارایی دولت نارضایتی را تشدید و تحریک نمایند.

اما درایران این روزها شاهد پدیده دیگری هستیم که با قواعد سیاسی و عقلانی بشری قابل تبیین نیست. با کمال شگفتی دراینجا این مخملیان نیستند که مطالبات مردم را دامن می زنند بلکه رئیس حکومت در هر دیدار مردمی وعده ها و شعارهایی می دهد که انتظار می رود از دهان اپوزیسیون شنیده شود.

دریک سخنرانی به مردم فقیر وعده می دهد که شما هم باید مثل شمال شهری ها از امکانات و رفاه برخوردارباشید. در یک جا گفته می شود یارانه باید به شما داده می شد اما مجلس مانع شده است. در هرشهری وعده هایی از رونق کسب و کار، آبادانی و رفاه و رفع بیکاری و اجرای صدها پروژه داده می شود بی آن که به مراحل اجرایی و محدودیت های مالی و مهندسی آن توجه شود.

هرچند در آستانه انتخابات رسم است کاندیداها وعده می دهند و مردم هم می دانند که چنین رسمی هست و چه بسا این وعده ها در عمل به ضد خود تبدیل شود، اما مقام ریاست جمهوری هرچند خود کاندیدای انتخابات است اما اکنون به عنوان یک مقام رسمی و دولتی با مردم سخن می گوید. وعده های او برای مردم نوعی مشروعیت یافتن این مطالبات تلقی می شود و آنها این خواسته ها و وعده ها را حق خود دانسته و حکومت را موظف به انجام آنها می دانند. در این وضعیت چنانچه دولت- هرکس باشد- قادر به تحقق این وعده ها نباشد که نیست درمقابل مطالبات متراکم و تحریک شده مردمی قرار می گیرد که بالاترین مقام اجرایی آنها را مشروعیت بخشیده است. کدام اپوزیسیونی بهتر از این می تواند فاصله مردم و حاکمیت را تشدید کند؟

آیا این نوع رفتاردر جهت منافع ملی ماست؟

چاپ در روزنامه اعتماد، سه شنبه 8/2/88

۱ نظر: