۱۳۸۸ خرداد ۱۰, یکشنبه

دم خروس

این روزها شاهدیم دولت مدعی است درعرصه اقتصاد گام های بلندی برای رفع بیکاری برداشته است و آمارها حاکیست که نرخ بیکاری از چهارسال قبل کاهش یافته است. در مقابل منتقدان مدعی اند که این آمارها نادرست است و کارگاه های تولیدی و صنعتی و کشاورزان دچار معضلات فراوانی هستند و اکثرا" با خطر تعطیلی و ورشکستگی روبرویند. دراین میان ما که دسترسی به آمار واقعی نداریم می مانیم حرف چه کسی را باورکنیم. البته این معضل ما درتاریخ و فرهنگ ما بی سابقه نیست. بعضی ضرب المثل ها شیرین ما نشان می دهد که این مسائل در گذشته نیز بوده است. عبارت معروف قسم حضرت عباس را باور کنم یا دم خروس را نشان می دهد مردم ما با چنین پدیده هایی روبرو بوده اند. طرف درحالی که دم خروس از زیر ردایش پیدا بود قسم می خورده من خروس را ندیدم.

اما دم خروس

دوسال پیش با همیاری 6 نفر دیگر یک شرکت تعاونی تولیدی زنبورداری به ثبت رساندیم. طرحی عملی ارائه کردیم که حداقل پنج نفر بطور ثابت مشغول به کارشوند. برای اجرای طرح تقاضای 70 میلیون تومان تسهیلات کردیم. درست مدت 6 ماه میان ادارات مختلف نامه بری کردیم که رونوشت همه موجود است. سرانجام بعد از شش ماه گرفتن موافقت های لازم و نامه نگاری های متعدد بانک اعلام کرد فقط 6 میلیون تسهیلات می دهیم. بعد از این مدت 6 ماه که در طواف میان ادارات دولتی عمر تلف شده بود اجبارا" اعلام کردیم که از گرفتن وام انصراف می دهیم. اما با اصرار آنها مجبور شدیم آن را بگیریم. اما اداره مربوطه فرمی را جلویمان گذاشت و گفت این را امضا کنید. فرم این بود: تعهد می کنیم حداقل برای تعداد 5 نفر اشتغال ایجاد کنیم. اعتراض کردم که با چه حساب و کتابی با 6 میلیون تومان می شود برای 5 نفر اشتغال ایجاد کرد. گفتند فرمالیته است و صرفا" برای آمار خودمان است. همانجا به ذهنم رسید که سال دیگر در آماری که اعلام می کنند این 5 نفر شاغلین کارگاه ما هم لحاظ خواهدشد.

اما همان مبلغ وام هم که از موعد لازم گذشته بود و برای شروع کار ما که به آب و هوای فصل مربوط می شد نه تنها فایده ای نداشت و به کار تولید نیامد که وبال گردن هم شد। گذشته از این که کسی به کار اشتغال پیدا نکرد ما ماندیم و پرداخت اقساط با بهره تسهیلاتی که لطف کردند. حالا بگذریم که چند کارگاه مثل ما روی کاغذ و آمار کارآفرینی کرده اند و در روی زمین خبری از آنها نیست. حداقل این یکی را خودمان شاهدیم. تمامی اسناد و نامه ها هم موجود و قابل ارائه است.منتشرشده در روزنامه اعتماد شنبه 9خرداد1388


۲ نظر:

  1. ehtemalan in vam ba haman mablaghe 70 milion tooman az budje dolat bardashte shode, 65 milion tooman baghi dar jibe anha miravad ke doshman nistand!
    emrooz ieki az modirane dolate ahmadinejad ra molaghat kardam. migoft zamane ahmadinejad hameie mazaia va padashha az hoghogheshan hazf shode bood. dar in mian afrade khasi varede edare shode boodand ke az proje-ha bahrebardari mikardand.

    پاسخحذف
  2. این کارها درمورد بودجه امکانش هست. اما این وام های تسهیلات را بانک ها می دادند و دربانک این کارنمی شود. اما درهمان بانک کارشناس به من گفت که علی رغم سخت گیری های زیاد برای مردم، به افراد خاص به راحتی وام های میلیاردی می دهند.

    پاسخحذف