۱۳۸۸ فروردین ۱۷, دوشنبه

یک سال بیشتر نمانده، پروژه ای برای آینده

درحالی که چالش برسرتاریخ گذشته همچنان ادامه دارد، اکنون با پدیده دیگری روبروییم که تاریخ آینده را رقم می زند. با روی کارآمدن دولت نهم ازسال 1384 یکی از مسائلی که همواره سوژه خبری این دولت بود مسأله امام زمان بود. کمک های مالی دولت به مسجد جمکران و جشن نیمه شعبان یکی از نمودهای این موضوع بود. شایعاتی نیز درباره رویکرد رئیس دولت نسبت به امام زمان بر سر زبان ها افتاد. موضوع صندلی خالی در جلسات کابینه و بشقاب خالی سر سفره هیأت دولت و یا جانمازی خالی جلو صف نماز و... همه دهان به دهان می گشت که با تکذیب کلی رئیس جمهور قدری فروکش کرد. اما گذشته از همه این خبرها که کمتر سند و مدرکی برایش ارائه می شد، انتشار کتابی در این موضوع بطور رسمی مسأله را از حالت شایعه و توهم درآورده و به صورت موضوعی قابل بررسی و جدی مطرح نمود.

همزمان با شروع کار دولت نهم کتابی با عنوان "دهه هشتاد، دهه ظهور" نوشته دکترسیدحسین سجادی توسط انتشارات هاتف منتشرشد. در این کتاب با تمسک به برخی روایات پیش گویی شده است که امام زمان تا پایان دهه هشتاد ظهور می کند.

دو سفیانی

دراین کتاب با استناد به برخی روایات و تعبیر برخی واژه های آن گفته شده است که قبل از ظهور امام زمان ع دو سفیانی ظهور می کنند که جنگی درمنطقه خاورمیانه به راه می اندازند. سفیانی اول شخصی قدرتمند است که در عراق ظهور می کند. وی آدمی سفاک و خونریزاست که نویسنده کتاب آن را با صدام حسین مطابقت داده است. سپس این سفیانی از لشکریان فردی به نام شعیب بن صالح شکست می خورد. سفیانی دوم که از فرماندهان یا مشاورن و معاون سفیانی اول است(ص 33) از منطقه سوریه برمی خیزد. وی با حمله به عراق و ضمیمه کردن آن به سوریه و حمله به لبنان برای سرکوب مقاومت لبنان و حزب الله و سپس ایران در پی آنست که طرح خاورمیانه بزرگ که از سوی بوش و محافظه کاران امریکا مطرح شده است عملی کند(ص83 و 84)

" دراین زمان امریکا که با قدرت تبلیغاتی ماهواره ای تلویزیونی به همراه قدرت اقتصادی و نظامی فوق العاده آن که در حدیث به عنوان دجال یادشده به خصوص امریکای امروز و غرب به رهبری بوش پسر و نئو محافظه کاران جنگ طلب اولا" برای خنثی کردن پیروزی های انتقاضه و نابودی آن یک کودتا یا قیام مسلحانه را در سوریه برنامه ریزی و پیاده می کند.... طبق حدیث با یک کودتا و یا شورشی داخلی در سوریه یکی از سران و فرماندهان نظامی بعثی شبیه صدام را روی کار می آورند...."1

"برخی از علما و از جمله علامه مجلسی اشاره نموده اند. از روایات دریافت می شود سفیانی اول احتمالا" صدام فرار نموده و به او ملحق می شود یعنی صدام که اکنون چهره ای است فراری و افسانه ای چون بن لادن احتمالا" در موقع مناسب به ادامه نقش خود می پردازد یعنی به عنوان مشاور و هم یک فرمانده به خدمت سفیانی در می آید مثل عمروعاص که به خدمت معاویه درآمد و قرارداشت"2.

" به علاوه به گفته شخصیت هایی چون بهلول عالم و عارف و دیگران از علما و کارشناسان سفیانی با نام و کنیه خاص خود و با سایر خصوصیات مندرج در احادیث هم اکنون درسوریه است و از ژنرال ها و فرماندهان ارتش سوریه و در حدود سن بازنشستگی است مثل صدام."3

سپس نویسنده شرایط زمان ظهور سفیانی دوم را با شرایط امروز منطقه مطابقت داده و همه مصادیق گفته شده را محقق می بیند:

" وقتی احادیث را می بینیم و مطالعه می کنیم می بینیم در این زمان درایران خراسانی است که هاشمی و یا سیدی است که در دست راست او علامت و نشانه ای و یا خللی است همانند آقای خامنه ای که اثرترکش انفجار بمبی بر آن است."4

" درعربستان حاکم آن عبدالله است و امیرعبدالله که هم اکنون همه کاره است. عبدالله یا ملک عبدالله ترورشده و حکومت عربستان به خاطر اختلاف در جانشینی او و اختلافات داخلی تضعیف می شود. آنچه که در جهت برنامه ها و اهداف امریکاست."

" دراین زمان و دراین دوره امام زمان عج ظهورنموده و قیام می کند تا این که سیدحسی در جنوب کوفه نزدیک دجله و فرات با او ملاقات می کند. سیدی حسنی از ایران است و نام او محمد است وخوش سیما، طبق حدیث وقتی او می اید و به قدرت می رسد آشوب می شود، مثل آشوب های تهران درسال 78 و اذیت و آزارها می بینید. آقای خاتمی درسال 76 وقتی در انتخابات شجره نامه خود را ارائه کرد دیدیم سیدی حسنی است"5

نویسنده سپس پیش گویی می کند که سفیانی دوم پس از حمله به اردن و لبنان و عربستان و عراق قصد ایران می کند که با مقاومت لشکرایرانی به سرداری شخصی به نام شعیب بن صالح روبرومی شود و از اوشکست می خورد ص88.

ّ" از ری (یا تهران) مردی به قدرت می رسد. چهارشانه و گندمگون(سبزه) و کوسه(یا ریش کم طبق احادیث دیگر) به او گفته می شود شعیب بن صالح با نیرویی چهار(یا چند) هزار نفره لباس ایشان سفید و پرچم ایشان سیاه است(یا تیره شبیه آرم ها و نشان های سپاه پاسداران) در مقدمه و سرآغاز ظهور مهدی است با کسی برخورد نمی کند مگر اینکه او را از پا درمی آورد. این شخص فرمانده و یا رئیس نیروهای ایرانی با مشخصاتی که شبیه احمدی نژاد رئیس جمهور ایران سبزه، با ریش کم و از اهالی ری یا اطراف تهران و در احادیث دیگر گفته شده او متوسط القامه است" ص45.

با این اوصاف نویسنده درسال 84 نتیجه گرفته است که به ظهور امام زمان چند سالی بیشتر نمانده است:

" از طرف دیگر طبق نظرکارشناسان از 40 مورد و نشانه زمان ظهور ظاهرنشده و قیام، حدود 37 نشانه ظاهرشده تنها سه نشانه متصل به ظهور ظاهرنشده، گرچه مقدمان آن محقق شده باشد یا از این نشانه ها حدود 93 درصد ظاهرشده اند. و احتمال 90 درصد و بیشتر در هرعلم و دانشی 100 درصد شمرده شده و براساس آن حکم می کنند...." ص91

" بنابراین سال های پیش روی ما سال های ظهور و قیام قائم عج است و نسبت به ظهور و قیام احتمالا" ما اکنون درسال هایی شبیه 55 و 56 هستیم نسبت به سال 57 و سال نهضت و انقلاب خونین و پیروزمند اسلامی ایران". ص91

" خداوند زمینه ها و شرایط ظهور و قیام را در زمانی اندک و کوتاه چون یک شب فراهم می آورد ودهه 50 اگر دهه انقلاب بود و دهه 60 دهه جنگ و دهه 70 دهه بازسازی و سازندگی تجدید قوا و تجدیدنفس، دهه 80 دهه ظهوراست و قیام قائم البته ان شاء الله". ص 92

نویسنده در پی این تحلیل برای شاهد مثال از قول آقای پناهیان درسال 80 و آقای توکل درسال 82 خبری از آیت الله بهجت نقل می کند که کسی با امام زمان در ارتباط بوده و ایشان هم نزدیکی ظهور را تأیید کرده اند:

"بشارت را حضرت آیت الله بهجت داده اند و این اخبار بسیار موثق است و کانال خبر هم محفوظ است اگر خواستید ارائه می کنم. ایشان ازیکی از دوستانشان با حضرت در ارتباط بوده اند و ملاقاتی با آیت الله داشتند. فردی از آقای بهجت می پرسد شما چیزی از مبشرات(بشارت و مژده دارید) ایشان می گوید بله. پرسیدم در این تشرف بحثی از ظهور هم شد؟ ایشان فرمود: آری مضمون سخن اقا این بود که ظهور بسیار نزدیک است.

آقای بهجت دراین جلسه این جمله را می گویند پیرها هم منتظر باشند".ص92

نویسنده سپس این جمله را تجزیه و تحلیل کرده چنین نتیجه گیری می کند:

"لازم به یادآوری است که اقای بهجت ایده الله آن چنان پیراست که کم وبیش پشت ایشان خمیده است حدود سن 90، یعنی جمله پیرها هم منتظرباشند از طرف ایشان یعنی یکی دو سال آینده نه بیشتر". ص93

ازسویی دیگر نویسنده براین باوراست که سال ظهور امام زمان عدد فرداست نه زوج:

"درحدیثی از اباعبدالله الصادق ع آمده است که ظهور و قیام قائم درسال فرد(هجری) است که بدون بررسی سند آن باید بگوییم احتمال این امر بیشتراست. لااقل آقای صافی در منتخب الاثر آن را بیان نموده که: قائم قیام نمی کند مگر درسال فرد، سال 1، 3، 5، 7، 9" ص 81

با این اوصاف با توجه به این که از دهه هشتاد دوسال بیشتر نمانده و اکنون سال 1420 قمری است و سال فرد قمری دراین میان 1421 است، از دیماه سال جاری که وارد سال فرد قمری می شویم باید این امراتفاق بیفتد.

این درحالی است که کتاب مزبور درسال 1384 منتشرشده است و از آن تاریخ 4 سال گذشته است. ضمن این که جرج دبلیو بوش که به نظر نویسنده کتاب همان دجال است در امریکا از رأس قدرت کنار رفته و در ترکیه که به زعم نویسنده اسلام گرایان سرکوب و حذف می شوند، اسلام گرایان قدرت یافته اند. ازطرفی سیاست های جنگ طلبانه امریکا مورد نقد صاحبنظران و سیاستمداران امریکایی قرارگرفته و هم اکنون دولت نهم درحال بازگشایی باب مذاکره با امریکاست. کما اینکه اخیرا" رئیس جمهور محترم دستور ایجاد دفترامریکا در وزارت خارجه خودمان را داده است.

از سوی دیگر این نکته قابل تأمل است که مطابق همان کتب و روایاتی که دراین کتاب مورد استناد قرارگرفته است کسی نمی تواند مدعی کند امام زمان را مشاهده کرده است.

در کتب مربوطه در متن نامه به علی بن محمد سیمری آمده است: "آگاه باش، به زودی افرادی از شیعیان من خواهند آمد که ادعای مشاهده خواهندکرد، هرکس چنین ادعایی کند کذاب و افترازن است" 6

بنابراین نقل قول از کسانی که مدعی اند با امام زمان ارتباط دارند و از قول ایشان پیام می آورند و یا سخنی نقل می کنند کذب و افترایی بیش نیست. اما اینکه وزارت ارشاد به چنین کتابی مجوز داده است بسیار جای شگفتی است.

همچنین در همان روایات نیز به این نکته اشاره شده است که زمان ظهور برای هیچکس مشخص نیست و تصریح شده است که کسانی که وقت تعیین می کنند دروغگویند " کذب الوقاتون".7

بنابراین نویسنده محترمی که این چنین دقیق وقت ظهور امام زمان را تعیین فرموده اند و حتی عنوان کتاب را " دهه 80 دهه ظهور" نام گذاری کرده اند با روایات فوق چه حکمی پیدا می کنند؟ ضمن این که اگر منطوق روایات تعیین وقت را بپذیریم باید پرسید چه کسی مسئول نشراکاذیب است و چرا بدین وسیله اذهان عمومی تشویش می شود و با اعتقادات مردم بازی می شود و نه تنها کسی متعرض این مسائل نمی شود بلکه برای نشر و پخش آنها نیز مجوز صادرمی گردد. به راستی وقتی این پیشگویی ها در عرصه تاریخی به وقوع نپیوندد به اعتقادات مردم خدشه وارد نمی شود؟

از سوی دیگر در تجربه تاریخی خودمان مگر سراغ نداریم امام زمان های دست ساختی که با زمینه سازی تراشیده شدند و گروهی از مردم نیز با تطبیق برخی قرائن و شواهد که همواره برای چنین مواردی پیدا می شود بدان ها گرویدند؟

پیدایش فرقه بابیه و بهائیه که درشرایط سیاسی و اجتماعی خاصی روییدند و استعمارگران نیز از آنها بهره برده و به تقویت آنها پرداختند مسأله ای بسیار عبرت آموزاست. آیا آنها که چینن تجربیاتی در فرقه سازی و جریان آفرینی دارند نمی توانند باردیگر چنین فتنه هایی برپا کنند؟ تفرقه های فرقه ای و اختلافات شیعه و سنی که درکشورهای منطقه درحال شکل گیری است و توسط عواملی دامن زده می شود آیا نمی تواند زمینه مناسبی برای تبدیل آن به یک جنگ فرقه ای درسطح کشورهای اسلامی و خلق سناریویی جدید با اشکال تازه تر گردد؟ آن چنان که استعمارگران را از پتانسیل فعلی کشورهای جهان سوم و بویژه کشورهای اسلامی برای مدت ها آسوده خاطر گرداند؟

بویژه آن که درکتاب دهه هشتاد چهره ای از امام زمان ارائه می کند که قابل تأمل است. نویسنده مدعی است امام زمان مورد نظر پس از شکست دادن امریکا در فلسطین، به صلح و عقد قرارداد با امریکا و جهان غرب و ناتو روی می آوردص 93. اما همین امام زمان به مدینه می رود و کنار قبر پیامبر را نبش قبر می کند و با دو خلیفه اول و دوم و پیروانشان تصفیه حساب می نماید ص 118 و 119. آیا به واقع امام زمان با امریکا و اسرائیل مصالحه کرده و علیه برادران اهل تسنن نبرد می کند؟

به راستی آیا این گونه طرح مسأله امام زمان، زنگ خطری برای جهان اسلام نیست؟ آیا علمای روشن بین صدای این زنگ را نمی شنوند؟

پی نوشت:

1- سجادی سیدحسین، دهه 80 دهه ظهور، انتشارات هاتف، 1384، ص 82 و 83

2- همان، ص 85

3- همان، ص 91

4- همان، ص86

5- همان، ص 86 – 87

6- علامه مجلسی، بجارالانوار ج51 ، ص 361

7- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص 103

۷ نظر:

  1. سلام جناب غنی
    اسم من پویا نعمت‌اللهی است
    اجازه می‌خواستم برای لینک کردن شما
    با تشکر
    www.pooya1973.mihanblog.com

    پاسخحذف
  2. سلام. مطلب خوبی بود. در روزنامه اعتماد هم آنرا دیدم.
    1- بهتر است در تیتر مطلب در وبلاگ اشاره به روزنامه چاپ کننده مطلب هم بشود.
    2- مطلب کمی پیچیده نوشته شده، به نحوی که برخی افراد که آنرا خواندند، در ابتدا فکر می کردند نظر نویسنده تایید کتاب است.
    3- مطلب روزنامه سوتیتر لازم دارد.
    محسن

    پاسخحذف
  3. معنی علم را هم فهمیدیم. هر چی فکر می‌کنم، به نظرم می‌آید، یا آدم‌هایی که عمرشان را می‌گذارند مثلا تحقیق می‌کنند، ازین کتاب‌ها می‌نویسند و چاپ می‌کنند، مالیخولیا دارند. یا اینهایی که دوروبر من شب و روز تو آزمایشگاه کار می‌کنند و هی کتاب و مقاله می‌خوانند، که مثلا بفهمند فلان چیز چه طوری کار می‌کند.

    خلاصه این کتاب را که خواندم، به نظرم آمد، نویسنده و آنهایی که نویسنده ازشان به عنوان مرجع استفاده کرده، خیال می‌کنند امام زمان موش است، با تور افتاده‌اند دنبال‌ش. یکی نیست به این‌ها بگوید آن بنده‌ی خدا، انسان است! زندگی‌‌تان را بکنید، بگذارید او هم نفس بکشد.

    پاسخحذف
  4. واقعا کتاب مهم و زیبایی است.
    فقه تنها علم واقعی در جهان هستی است.
    فیزیک و شیمی و .. کشک است.

    پاسخحذف
  5. امام محمد باقر که علمای شیعه بهش اتکا می کنن در مورد کسانی که ظهور رو پیش بینی می کنن گفته((کذب الوقاتون(3 بار))یعنی تعیین کنندگان زمان ظهور دروغگوند اونوقت آقا گفته اواخر دهه 80ظهور میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

    پاسخحذف
  6. به به
    من به این مرد خیلی عالم خیلی ایمان دارم
    ایشان از بسیار بزرگان هستند
    واقعا من از بودن مقامات عظمایی نظیر ایشان و سایر دوستان به همه جای خودم میبالم
    وقتی هشان فکر میکنم یک جاهایی از بدنم بزرگ میشود
    واقعا حس لذیذناکی بهم دست میدهد

    پاسخحذف
  7. ایشون بهتر از بقیه هستن در حال حاضر

    پاسخحذف